maandag 21 september 2015

Bloementuintje


Vandaag de najaarscursus "Kunstzinnig op weg naar je wezenlijke zelf" opgestart.
Inmiddels alweer het vijfde jaar. Aangezien sommige cursisten blijvertjes zijn en anderen nieuw instromen, blijft het een uitdaging om vernieuwend te blijven en leuke afwisselende lessen te bedenken.

Vandaag de eerste les dus. Deze les staat altijd in het teken van verbinding maken met de groep en daar je plek innemen. Altijd weer leuk te ervaren hoe snel er een band ontstaat en de individuen een groep vormen. Maar daar is de eerste les dan ook op gericht.

De opdracht was:
Teken met waskrijt een bloem van bovenaf, dus je kijkt in het hart van de bloem.
Werk dan de tekening uit met ecoline (gekleurde inkt) en daarna eventueel nog met kleurpotlood.


En dan zijn er 12 prachtige bloemen, elke bloem uniek. Wat een verscheidenheid.
We kijken per bloem met elkaar naar de kwaliteiten die we erin zien. Een ieder is verrast hoeveel kwaliteiten zichtbaar worden in zijn/haar bloem. Er is herkenning en ook blijdschap.
De tekeningen laten de kwaliteiten van de makers zien. Zoals krachtig, kleurrijk, creatief, stralend, warm, levendig, zacht, lieflijk, transparant, enzovoorts



Vervolgens worden de tekeningen in vier stukken geknipt.
Ieder houd één stuk zelf en de andere stukken worden bij elkaar gelegd


Om beurten kiest ieder een stukje uit, net zolang tot ieder totaal weer vier stukken heeft.
Die worden samengevoegd tot een nieuwe bloem, en kijk eens wat er dan gebeurt. 
Hoe mooi is dat?


Alle kwaliteiten en bloemen samen vormen een eenheid.
Een kleurrijke bloementuin, prachtig!!!

2 opmerkingen:

  1. Lijkt me een hele leuke les en wat een prachtig resultaat:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk idee en mooi symbool voor verbinding. Ik heb ook nog krijt en ecoline, ik ga dit zeker eens uitproberen. Het is dat het te ver weg is, maar het lijkt me een hele fijne cursus. Gelukkig is er je blog waar ik nog regelmatig inspiratie uit put en als naslagwerk gebruik als ik even niet weet wat ik met een bepaald materiaal allemaal kan doen. Dankjewel voor het delen!

    Groetjes,
    Alice

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...