zondag 3 augustus 2014

'Schilderen' met de haaknaald

Wat heb ik deze zomer een plezier gehad met mijn haaknaald en een bak vol gekleurde katoen.
Intuïtief spelend en experimenterend groeide deze kleurrijke lap. Je kan zien dat ik met de bovenste helft begonnen ben en hoe verder ik kwam hoe beter ik leerde om de motieven op een nette manier te verbinden.


Mijn doel is een tas, dus heb ik een papieren patroon gebruikt om de lap op te leggen en op maat te maken. Ik vind het bijna niet te doen om hiervan werkfoto's met werkbeschrijving te geven, ik heb deze keer dan ook slechts twee foto's tussendoor gemaakt. Het is gewoon een kwestie van doen en leren door te doen. Tussendoor wel eens uithalen en weer opnieuw proberen. 

Kijk voor de gehaakte motieven/steken eens op http://craftscrazy.com/learn-freeform-crochet-15-free-tutorials-to-get-you-started/ , hier vind je beschrijvingen van een aantal basisvormen met verwijzingen naar 'you tube'-filmpjes en blogs.


Ik ben begonnen met de dubbele rood/blauwe spiraal. Van daaruit is het haakwerk verder gegroeid.
Soms wordt direct aan de lap een nieuw motief gehaakt en soms wordt een los motief gehaakt wat daarna aan de lap vastgehaakt wordt, en soms ook een combinatie van beide manieren. Ik heb steeds rond alle motieven vasten gehaakt met zwart garen en deze aan de achterkant met zwart garen aan elkaar gehaakt. Omdat ik een platte lap wil, is het belangrijk steeds op te letten dat het haakwerk niet gaat bobbelen of trekken, steeds controleren en zo nodig corrigeren.



Het haakwerk heb ik netjes op een tuinstoelkussen gespeld en onder een natte doek laten drogen. 
En nu moet het nog een tas gaan worden, WORDT VERVOLGD!



1 opmerking:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...