zaterdag 16 augustus 2014

Gedecoreerd stijfsel papier (paste paper)

Ik vond tussen mijn verzameling van creatieve uitspattingen nog een stapeltje gedecoreerd stijfsel papier terug, ook wel 'past paper' genoemd.
Ik wil daar wat mee gaan doen, maar eerst zal ik uitleggen hoe ik ze gemaakt heb.


Er zijn veel manieren om stijfsel papier te maken, meestal wordt gewerkt met een verf/stijfsel mengsel.
Ikzelf werk liever met de verf en het stijfsel apart, omdat je nooit precies weet hoeveel je aan moet maken en eventueel ook kan misgrijpen op een kleur die je nou juist niet gemengd hebt.

Nodig:
Niet te dun papier (120 grams of meer)
Behang plaksel (aangemaakt zoals op de verpakking staat)
Diverse kleuren acrylverf
Kwasten
Diverse gereedschappen om structuren te maken, zoals oude pasjes, deksels of potjes, gummetje, bokkenpootje (voor nagelriemen), lijmkam, oud pasje met stukjes eruit geknipt (alsof het de kantelen van een kasteel zijn) en wat je verder maar bedenken kan. Gewoon spelen en uitproberen, zoals jullie van mij gewend zijn. Ook je vingers en nagels werken goed.

Werkwijze:
Smeer je papier in met een dikke laag lijm, net alsof je behangt. ('pappen en nathouden' dus)
Dan één kleur of meer kleuren erop smeren, het wordt dan een transparante kleurlaag.
Met je vingers, nagels of je gereedschappen maak je motieven door in de verflaag te tekenen.
Waar je gereedschap of vinger een lijn maakt, wordt het lichter en aan de zijkanten daarvan donkerder, omdat je de verf naar buiten verplaatst.
Bevalt het niet, dan de kwast eroverheen en opnieuw beginnen.
Als je tevreden bent, laat het dan rustig drogen.

Hieronder voorbeelden met een beschrijving van de decoratietechniek:


Met je vingers cirkelgewijs rondjes kleuren

Verschillende maten deksels of potjes op het papier zetten en
een klein stukje verschuiven

Eerst met je vingers of een bokkenpootje of een stukje/hoekje van gum 
horizontaal en verticaal  lijnen trekken. 
Dan met een potje of dekseltje zoals in vorige voorbeeld rondjes maken. 

Met je vingers afwisselend horizontaal en verticaal lijnen trekken

Met getande pasjes horizontaal en verticaal bundels lijnen trekken.
Daaroverheen kleine cirkeltjes en bloemen tekenen met het bokkenpootje
of het hoekje van een gum 

Met bokkenpootje of hoekje van een gum heel veel lijnen door elkaar tekenen

De grote halve cirkel links met een pasje:  het pasje op de rand van het
papier zetten,dan één hoek laten staan en de andere er omheen draaien
alsof het een passer is.
De overige cirkels op dezelfde manier, maar nu met een getand pasje
Rechts met de rand van een stukje gum korte lijnstukjes door elkaar tekenen

papier dubbelvouwen, wrijven en weer opentrekken

met bokkenpootje cirkeltjes draaien

Met getand pasje of lijmkam veel gebogen lijnbundels maken over elkaar heen

met een vinger over het papier dansen

deze weet ik niet meer, waarschijnlijk zoveel geexperimenteerd en weer 
weggepoetst, dat het op het laatst bijna droog was. Je houdt dan wel
een mooi gemêleerd effect over
Er zijn legio mogelijkheden om het gedecoreerde stijfselpapier te gebruiken.
Bijvoorbeeld als achtergrond in je art journal, als ondergrond voor een wenskaart, als collagemateriaal, om een boek mee te kaften, als inpakpapier, enzovoorts

Veel plezier!

7 opmerkingen:

  1. Wauw Inge wat een leuke techniek, ga ik zeker eens uitproberen! Ben er benieuwd wst jij met de achtergrondjes hebt gemaakt. Bedankt voor je duidelijke uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ontzettend leuk en mooi. Bedankt voor jouw uitleg
    en de inspiratie die ik door jou heb gekregen. Ik ben
    heel benieuwd wat jij er verder mee gaat doen. Groetjes Anneke.
    www.annekescardart.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een gave techniek met prachtige resultaten.
    Bedankt voor je duidelijke uitleg, ik wil het zeker eens uit gaan proberen.
    Leuk als achtergrond en pagina's voor in een boekje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel voor de duidelijke uitleg. Dit staat al een tijdje op mijn wensenlijstje, maar ik verdwaalde een beetje in de Engelse termen. Ik ga dit zeker uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. prachtig!! dank je voor de uitleg.... ga het zeker proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super leuk weer! Ik blijf me verbazen over al die creatieve ideeen die jij hebt en super dat je ze deelt :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...