maandag 21 juli 2014

Portret: 'Blue lady'

Hallo allemaal, het maandje blogpauze was heerlijk, maar nu het kriebelt weer.

Vandaag lekker een dag mijn atelier ingedoken met mijn nieuwe acrylverf (Galeria van Windsor en Newton). Ik heb tot nu toe steeds met acrylverf van de Action geschilderd, maar die gaat na verloop van tijd klonteren (is niet lang houdbaar), dus nu toch maar een betere kwaliteit verf aangeschaft.
Ik heb alleen de primaire kleuren (magenta, geel en cyaan blauw), ultramarijn blauw en wit aangeschaft. In principe kan ik hiermee alle kleuren maken. Ik meng de kleuren niet vooraf, maar laat het gebeuren tijdens het proces op het schilderdoek.

Een portret deze keer. Een hele uitdaging. 


Het schilderproces stap voor stap:
Om te beginnen eerst maar eens lekker gespeeld. Goede manier om los te komen en op gang te komen. Bovendien krijg je een boeiend schilderij door de speelse ondergrond. Met mijn vingers het doek gevuld met de drie primaire kleuren (magenta, cyaan blauw en geel) Je ziet dat er prachtige mengkleuren ontstaan.

Verder spelend en experimenterend (nog steeds met mijn vingers), nu ook met wit erbij

en dan lekker los: verdunde verf over het doek sprenkelen en laten lopen

...en dan het portret...
Ik heb eerst een aantal schetsen gemaakt, maar ik was niet tevreden, ik kreeg het niet voor elkaar een portret te tekenen. Toen heb ik op internet een portretfoto gezocht die me aansprak. Daarvan een uitsnede gemaakt en de grote lijnen overgenomen en op het doek gezet.

Vanaf hier werk ik verder met penselen.
Laagje voor laagje werk ik dun over de onderlagen heen. Ik gebruik voor de verdunning geen water maar acrylmedium!


 Hieronder een aantal foto's waarin je het schilderij verder ziet groeien






1 opmerking:

  1. Welkom terug en gelijk weer zo'n mooi portret. Leuk al die tussenstappen. Altijd gaaf om te zien wat er tussendoor ontstaat en vaak grotendeels weer verdwijnt

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...