woensdag 4 juni 2014

'Ervoor gaan!'

Dit schilderij gaat over in actie komen, in beweging komen > "ERVOOR GAAN" !!!!!
Ik heb het ruim 4 jaar geleden gemaakt als eindejaarsopdracht van het derde leerjaar van de opleiding PSW (psychosociaal werk) bij 'Vrije academie 't PAD'.
De opdracht was een kunstzinnige opdracht bedenken en uitvoeren bij jouw uitdaging van dat moment.
Het heeft voor mij goed gewerkt en veel in gang gezet.



Allerlei materialen klaargezet, zodat ik ruime keus heb tijdens het werken:
stukjes hout, sinaasappelnetjes, leisteenstukjes, kiezelsteentjes, platgedrukte cupjes van waxinelichtjes, grof zand, noppenplastic, plastic folie, ijslolliehoutjes, glaspareltjes, zaden van onze catalpa boom, touw,....
Verder zwarte en witte gesso, tegellijm en acrylverf

Stap 1
Doek (levendig) zwart schilderen met zwarte gesso
Doel: In vertrouwen de sprong wagen, door het donker (nog onbekende) gaan, rustpunt vòòr de actie


Stap 2
Met witte gesso en tegellijm allerhande materialen op het doek plakken, vooral royaal werken.

Doel: Ruimte innemen, de ruimte benutten en door laag over laag te werken zo nodig ruimte creëren. Gebruik maken van wat er nu is! (zoals vaardigheden, aangeboren eigenschappen, ontwikkelde eigenschappen ed)

 
Stap 3
Met witte gesso het geheel ‘gronden’ en alles laten drogen

Doel: Rust en ruimte creëren, even ‘een pas op de plaats’. Waar ben ik nu? Waar wil ik naartoe?

 
Stap 4
Met zwarte en witte acrylverf  experimenteren > hoeveel kleuren grijs kan ik maken, en hoeveel zwart en wit mag blijven

Doel: Hoeveel kleuren kan ik maken? > welke mogelijkheden heb ik?

Ontmoeting tussen wit en zwart > licht/duister, orde/chaos, mooi/lelijk, goed/fout  > beide mogen zijn, beide zijn nodig > balans


Vervolg zwart/wit
 
Stap 5
‘Action painting’, experimenteren met kleur a la Pollock> met een roerhoutje acrylverf over het doek laten lopen, alsof je stroop op een pannenkoek doet. (gebruik interieurverf, omdat die mooi stroperig van penseel of roerhoutje loopt)

Doel: in beweging komen, ERVOOR GAAN!

5 opmerkingen:

  1. Wow, wat mooi en dan die uitleg erbij helemaal super.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo zeg, PRACHTIG!!!!
    Mooi zoals je het weer uitlegt.
    Heel mooi eind resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo ontzettend mooi !
    Bedankt voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. echt mooi, leuke ideeën

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig. Bedankt dat ik jouw weg even mocht volgen.
    Wat heb jij het mooi beschreven. Bedankt Anneke.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...