woensdag 7 mei 2014

In de stijl van Picasso

"De kracht en schoonheid van imperfectie"


Kenmerken in de portretten van Picasso zijn:
-          Onvolmaaktheid
-          Toepassing van verschillende perspectieven
-          Wezenlijke eenvoud
-          Geen exacte aanblik > niets klopt (surrealistisch, buiten de werkelijkheid)
-          Sobere oerkracht
-          De expressieve kracht van de kinderlijk getekende lijn en vorm
-          Lijnen en contouren

Eerst een opzet gemaakt met collagemateriaal. Allerlei ogen, neuzen en
monden (oren kon ik helaas niet vinden) verzameld en opgeplakt

Met verdunde gesso een laagje eroverheen geschilderd

Met oliepastelkrijt grofweg wat van de vormen benadrukt en ingekleurd

Eigenlijk ga je spelenderwijs en intuïtief met de oliepastelkrijt aan de slag.
Niet bang zijn om het verkeerd te doen of te verknoeien, want dan zet je
jezelf vast. Je hebt wat houvast aan de collageondergrond en voor de rest
vul je het spelenderwijs in. LAAT PERFECTIE LOS!

met een doekje en een klein beetje olie wrijf je voorzichtig de oliepastel
lichtjes uit. Eventeel voeg je nog meer oliepastel toe, werk in lagen.

Nu pak je er ook kleurpotloden bij. Met de potloden kan je gedetaileerder
werken en het lijnenwerk doen. Afwisselend werk je met de oliepastel en
de kleurpotloden door

de haren getekend
Jammer dat ik dat gedaan heb, ik vond het eerst beter, maar gedane zaken
nemen geen keer, dus ervan maken wat ervan te maken valt.

De haren met olie uitgepoetst

en de haren verder uitgewerkt met potloden en in het gezicht op de wang
vlakken aangebracht.
Dan met oliepastel nog een achtergrondkader als afwerking van het geheel.

1 opmerking:

  1. zoals altijd weer geweldig Inge.. ik geniet van je werk en haal er mijn eigen inspiratie uit... vooral je serie met kunst vind ik inspirerend...dank je wel

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...