woensdag 28 mei 2014

In de stijl van Kandinsky

Wederom een werkstuk geïnspireerd door Kandinsky.


De schilderijen van Kandinsky zijn samengesteld uit geometrische vormen en lijnen.
Ik heb een twaalftal vormen en lijnen gekozen en die in mijn werkstuk getekend, namelijk:
1- cirkel
2- vierkant
3- spitse driehoek
4- stompe driehoek
5- zigzag lijn
6- golf lijn
7- 2 of 3 rechte lijnen naast elkaar
8- rechthoek
9- gebogen lijn
10- halve cirkel
11- rechte hoek
12- kruisende lijnen

Met potlood heb ik eerst drie cirkels getekend

vervolgens  bovenstaande lijstje afwerken en naar eigen inzicht de
vormen en lijnen tekenen, hier zijn de eerste vijf vormen/lijnen getekend.

nu staan alle vormen op het papier

met een zwarte marker (watervaste stift) de lijnen die ik wil gebruiken
overgetrokken. Hier en daar nog wat extra van de vormen/lijnen toegevoegd

Met zwart verder doorwerken op gevoel, lijnen verdikken, doortrekken of
herhalen, vormen zwart inkleuren en dergelijke.

Met ecoline (en water voor de verdunning) de vormen ingekleurd.
Ook hier weer op gevoel werken en experimenteren met kleurmengingen op
het papier.

Dan ook de achtergrond met ecoline  en water inkleuren

Tussendoor kan je altijd, zoals hier de cirkels onderaan, nog weer
extra vormen/lijnen toevoegen

...en dan verder spelen (en 'doedelen') met een iets dunnere stift.

Ik vond het een beetje rommelig, ik miste de samenhang nog, en besloot op
de achtergrond twee grote halve cirkels toe te voegen links en rechts van de
diagonale lijn

Tot slot met water over het werkstuk gespat en opgedept met een tissue



3 opmerkingen:

  1. Mooi werkstuk weer Inge, ben gek op Kandinsky. Binnenkort zelf maar eens zoiets proberen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ontzettend leuk, die stappen-plan-foto's.
    Prachtig werkstuk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Really a great tribute to Kandinsky you are such a talented lady!
    Groetjes Anja

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...