woensdag 21 mei 2014

Bister experiment


Ik wilde nu eens een werkstuk maken met bister in de hoofdrol. Superleuk om te doen en ermee te experimenteren. Ik heb bister al wel vaak gebruikt in allerlei achtergronden, maar nu dus op de voorgrond.

Wat is bister?
Bister is een natuurlijke kleurstof van de notenbolster en wordt onder andere gebruikt als tekeninkt. Het is verkrijgbaar in de kleuren bruin, geel, rood en blauw. Als je het koopt zit het als kristalvorm in een flesje of potje wat je aanmaakt met water.


Een mespuntje bister in een schaaltje doen en er een scheutje
heet water bij doen om het op te lossen.
Afgesloten kan je het een paar weken bewaren.
(na verloop van tijd kan het gaan schimmelen)
Met wit waskrijt kruislings wat gekrast.
De pagina met water nat gemaakt en met gele bisteroplossing geschilderd

met gele bisteroplossing hier en daar gespat

met een sprayflacon water erover sprayen en zo de inkt laten lopen

op het natte papier wat bruine bisterkorrels gestrooid

beetje sprayen met water en laten lopen,
dan nog wat gele bisterkorrels gestrooid 

en weer spayen en laten lopen

met een houten stokje (schuin doorgezaagd roerhoutje) en bruine bister-
oplossing een spiraal getekend

met het houtje en water in het donkere gedeelte spiraaltjes getekend.
De inkt lost op in het water,  met een tissue opdeppen  en er ontstaat een
lichte spiraal in het donkere deel.

nog wat meer lijnenwerk toegevoegd

met een tekststempel en bruine StazOn stempelinkt wat afdrukken gemaakt

De lijnen links en rechts wat verzacht met water en gele bisteroplossing

Het geheel rondom afgewerkt met Pruisisch blauwe aquarelverf



10 opmerkingen:

  1. Wat leuk om te zien hoe jij op je heel eigen manier met bister aan het experimenteren bent gegaan Inge. Mooi zeg, je eindresultaat...maar de voorlaatste spreekt me ook erg aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het een enorm kunstwerk.
    groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, wat mooi.
    Echte kunst.
    En wat duidelijk uitgelegd. Mooi zo, met die foto's

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een ontzettend leuk werkstuk. Waar koop je blister, want ik kon het nog niet vinden op internet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Wil, het is bister, zonder l dus, daarom kon je het denk ik niet vinden op internet. Ik heb het in een winkel voor kunstenaarsbenodigdheden gekocht, maar het is ook via internet te koop.

      Verwijderen
    2. Ik ga nog even zoeken! Bedankt.

      Verwijderen
  5. Prachtig ik ben ook verslaafd aan Bister.
    Dit ga ik ook eens proberen. Ik heb het nog
    niet met krijt geprobeerd. Groetjes Anneke.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat ik je hier tegen kom Anneke. Ik wil t ook.....

      Verwijderen
    2. Leuk dat ik je hier tegen kom Anneke. Ik wil t ook.....

      Verwijderen
    3. Leuk dat ik je hier tegen kom Anneke. Ik wil t ook.....

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...