dinsdag 1 april 2014

Collage geïnspireerd door Kandinsky



KENMERKEN van de Kandinsky schilderijen zijn:
Ritme: herhaling van lijnen, vormen en kleuren
Tegenstellingen en verbindingen
Harde en zachte kleuren
Lichte en donkere kleuren
Rechte en ronde lijnen
Harde en zachte lijnen

Voorbeelden van zijn schilderijen vind je hier

Uit tijdschriften gekleurde stukken collagemateriaal verzamelen.
Geen plaatjes of druk gedecoreerde stukken. Het gaat om kleur.
Van de verzameling collagemateriaal knip je cirkels, vierkanten, rechthoeken
en driehoeken in diverse maten

Je maakt nu eerst een achtergrond
Ik heb hier met verdunde ecoline en een flinke kwast getamponneerd.

Met de geknipte vormen maak je een compositie.
Ik ben met de twee grote halve cirkels begonnen als basis. Meteen opplakken.
Dan kijk je: 'wat wil ik waar'  toevoegen? Opplakken en dan weer verder bouwen.
Kijk steeds 'wat er waar' nodig is en voeg dat toe. Zo groeit de compositie.

Met een zwarte marker dikke en dunne, rechte en ronde lijnen tekenen.
Verbindingen maken en hier en daar accenten en contouren zetten.

Waar nodig nog collagemateriaal toevoegen, ik heb hier ook wat lijnen van
collagemateriaal opgeplakt

...en nog een paar laatste vormen erbij geplakt....
..... misschien dat ik er later nog wat  meer details aan toevoeg met de zwarte
marker, maar voor nu laat ik het even zo



4 opmerkingen:

  1. Oh wat is dit mooi geworden!! en wat heb je het mooi uitgelegd.
    Fijne dag morgen en groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niets meer aan doen hoor, hij is prima zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat maak je toch een mooie dingen! Ik ben pas net begonnen met mixed media en je bent een bron van inspiratie

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...