donderdag 13 maart 2014

Vrouw met zonnebril

Deze vrouw met zonnebril is zomaar spontaan in mijn beeld ontstaan. Een 'pop-art'-achtig beeld. Een beeld dat mij erg heeft verrast. Ik heb namelijk al een aantal dagen erg last van mijn ogen. Ze voelen ontzettend moe, en ik heb zo'n moeite om ze open te houden dat ik liefst met mijn ogen dicht zit of met een zonnebril op om mijn ogen wat rust te gunnen, zelfs binnen. Hoe bijzonder dat dan deze vrouw met zonnebril zomaar in mijn beeld opduikt, zonder vooropgezet plan, met de schittering van verblindend licht in de glazen van haar bril. Ik ga nog met haar in gesprek, want ik weet dat ze me iets te vertellen heeft.

Met zwarte en witte acrylverf met mijn vingers geschilderd en daarbij
zoveel mogelijk tinten grijs gemaakt, zodat een levendig beeld ontstaat,
in balans en zonder in vorm te komen

na het drogen met sterk verdunde ecoline kleur in het beeld gebracht.

Door dunne lagen over elkaar heen te zetten tot meer kleur komen

na het drogen met oliepastels kleuren toevoegen, nog steeds intuïtief
werken en uit de 'vorm' blijven

de oliepastel met een zachte doek uitwrijven

ook hier weer in lagen over elkaar heenwerken 

en dan komt er een moment dat je het beeld van
alle kanten gaat bekijken en laat binnenkomen.
Wat is er te zien? Met veel fantasie ontdekte ik
van alles, van een sprookjesachtige boom en een
kabouter, tot een kloof met kolkend water. Maar
ook ontdekte ik een (vrouwen)hoofd met zonnebril.
Die sprak me aan en heb ik subtiel uitgewerkt.

eerst met potloodlijnen wat lijnen geaccentueerd

en dan met oliepastel de kleuren verdiepen, schaduwen
aanbrengen en zo de figuur naar voren halen en
uitwerken

niet teveel in detail, juist de kracht van eenvoud is
hier op zijn plaats.

3 opmerkingen:

  1. Wauw Inge, die is goed gelukt! Wat een zeggingskracht heeft dit werk.
    groet,
    Jacinta

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...