donderdag 20 februari 2014

Vrij haakwerk / Freeform Crochet Scrumble (1)


Via internet kwam ik in aanraking met 'Freeform crochet scrumble'. Bovenstaand mijn eerste experiment van zo'n scrumble. 
Wat is dat dan? Een scrumble is een stukje vrij haakwerk. Later worden verschillende scrumbles aan elkaar gezet. Eigenlijk is het een vrije kunstzinnige en intuïtieve vorm van haken. Ik viel er meteen voor. Het lijkt wel doedelen met de haaknaald. Wat is dat leuk, mooi, speels. 'Yammie!' Dat wil ik ook. 
Nu kan ik goed haken, dat heb ik in mijn leven al veel gedaan, maar dan wel met een patroon. Eerder heb ik wel dagboekomslagen gehaakt door 'vrij haken', maar dat was toch nog wel erg rechttoe rechtaan.

Deze andere (voor mij nieuwe) vorm van vrij haakwerk is veel speelser. Er zitten ook veel haakmotieven in die ik niet ken, dus eerst maar eens op onderzoek uit. Ik vond op internet veel goede tutorials van motieven en steken en kreeg meer inzicht over hoe het in zijn werk gaat.

Kijk maar eens op http://craftscrazy.com/learn-freeform-crochet-15-free-tutorials-to-get-you-started/ , hier vind je een aantal basisvormen met verwijzingen naar 'you tube'-filmpjes en blogs.

Ook onderstaand filmpje van sheruknitting.com geeft een heel duidelijk voorbeeld van het maken van een Freeform Crochet Scrumble. 


Eerst maar eens oefenen dus:
slakkenhuis

''Bullion'  steek

popcornsteek

ook een vorm van de 'Bullion' steek

noppensteek

dikke ronde knoop

spiraal

De eerste vorm, het slakkenhuis, heb ik als uitgangsvorm gebruikt in mijn srumble:

Ik heb geen foto's tussendoor gemaakt, vergeten toen ik zo fanatiek bezig was, maar van het vervolg zal ik wel een foto verslag maken. Dus:
WORDT VERVOLGT !

3 opmerkingen:

  1. Wat leuk! Ik ben ook een grote haakfan, maar dit heb ik nog niet gedaan. Ik ben sinds december een blog begonnen om o.a. mijn haakwerkjes te laten zien, http://ma-mariska.blogspot.nl
    Gr, Mariska

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mariska, net even op je blog gekeken, erg mooi. Die deken is super!, groetjes, inge

      Verwijderen
  2. Vond deze zo mooi hoe heb je dat ge daan

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...