dinsdag 21 januari 2014

Papier batik met een waxinelichtje (Tutorial)

 Ik vind het crackelee effect van batik altijd zo'n mooie en speciale uitstraling geven en wil deze graag kunnen toepassen op papier.
Nadat ik hiervoor op internet verschillende manieren had gevonden (met waskrijt) ben ik aan het experimenteren geslagen.
Uiteindelijk heb ik mijn eigen veel eenvoudiger en goedkopere manier gevonden die ik graag met jullie wil delen.

Benodigdheden:
120 grams tekenpapier 
watervaste stift
viltstiften
afplakband
waxinelichtje
oud plastic pasje
zwarte acryl verf
stevige kwast
(babylotion doekjes)
oude kranten 
strijkijzer


Trek met een watervaste stift de lijnen over (ik heb hier een kleurplaat gebruikt, maar
je eigen tekening is natuurlijk nog leuker)
Tip: houd je tekening eenvoudig

Kleur in met viltstiften

Zet de tekening rondom met het afplakband vast op de ondergrond
Haal het waxinelichtje uit het cupje en verwijder het lontje
'Kleur' het hele papier stevig in met het waxinelichtje, zorg dat je elk plekje bedekt.

De was 'kruimelt' tijdens het opbrengen, schrap dat er met het pasje af

Nadat de was is opgebracht en het overtollige 'kruim' eraf geschraapt, met je vingers
de was zonodig een beetje uitwrijven

Maak voorzichtig, zodat je papier niet scheurt, een prop van je papier
Goed aan drukken (kneden) en dan voorzichtig weer openvouwen.
Herhaal dit een paar keer 

Het ziet er nu zo uit

Met stevige kwast breng je zwarte acrylverf aan (steeds een stukje)
Stevig inwrijven of deppen, zodat de verf goed in de kreukels hecht

Met een doekje of tissue de overtollige verf wegvegen

Met een babylotiondoekje of een vochtig doekje de nog resterende verf verwijderen

Dan ziet het er zo uit

Tussen kranten leggen en strijken (wol stand) tot de meeste was eruit is

5 opmerkingen:

  1. Wat ontzettend leuk om dit te maken.
    vind u het goed als ik dit voor mijzelf maak. en eventueel op mijn blog plaats met bronvermelding.?

    groetjes willy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Willy, ja hoor prima. Daar is het ook voor bedoeld. Veel plezier ermee.

      Verwijderen
  2. Wat ontzettend leuk Inge, ga ik zeker een keertje uitproberen !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. bewerkelijk lijkt me maar zeker de moeite waard om het ook eens te proberen een mooi effect ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...