donderdag 12 december 2013

Open lijnenspel

Ik kwam nog een 'ouwetje' tegen die ik graag met jullie deel.
Tijdens mijn opleiding aan 'Vrije academie het PAD' een aantal jaren geleden, moesten we elkaar een kunstzinnige opdracht geven passend bij het proces van de betreffende persoon
 
De opdracht die ik kreeg was als volgt:
Deel 1: Werk met primaire kleuren aquarel, 'nat in nat', in groot formaat. Maak een sfeerbeeld met behoud van heldere lichte kleuren
Ik had in die tijd nog moeite mezelf niet te verliezen in anderen. Vertaald in beeldend werk: ik verloor mijn eigen 'helderheid' door teveel door te mengen
 
Deel 2: Verdiepen dmv open lijnenspel (geen kaders, niet afbakenen), materiaal: oliepastelkrijt of potlood
Ik probeerde controle te houden (om mezelf niet te verliezen). Vertaald in beeldend werk: door struktuur aan te brengen (maar wanneer ik daarin door schiet, zet ik mezelf vast in kaders of verlies mijzelf alsnog, maar dan in mijn eigen struktuur)

Ik laat jullie graag zien hoe ik destijds de opdracht heb opgepakt.

 


Deel één van de opdracht ging goed. Het lukte aardig om de heldere lichte kleuren te behouden en toch te mengen.

 
Het lijnenspel gaf een los choaotisch beeld waarin ik vastliep. Met kleurvlakken tussen en over de lijnen gewerkt lukte het me nog niet er een geheel van te maken. Het lukte niet aan de opdracht te voldoen, of wel? Eigenlijk besefte ik op een gegeven moment dat ik eigenlijk de opdracht niet goed begreep. Wat is een lijnenspel van open lijnen? Achteraf bleek bedoeld te zijn een lijn zetten, dan nog een lijn, 'spelen met' of 'spel tussen' de lijnen, open, zonder tot afgesloten gekaderde vlakken te komen.  
Om aan de opdracht te voldoen heb ik het beeld getransformeerd  met lampeolie om weer tot heldere en lichte kleurvlakken komen en dan opnieuw de uitdaging van het lijnenspel aan te gaan.
 
Opnieuw het lijnenspel aangegaan:
'Spelen met' of 'spel tussen' de lijnen, open, zonder tot afgesloten gekaderde vlakken te komen.

Het beeld verder uitgewerkt met oliepastel.
Zo voelt het voor mij goed. Er is struktuur en er zijn open kaders. Er is duidelijkheid, er zijn veilige plekken, ordelijkheid, maar er is beweging mogelijk.
Samengevat:  een 'flexibel gestruktureerd' open lijnenspel

Een (voor mij) leerzaam en inzichtgevend beeld

En nu, een aantal jaren verder, constateer ik dat het me in de dagelijkse praktijk van mijn leven steeds natuurlijker afgaat om kleurrijk mijzelf te zijn, en flexibel mee te stromen met wat zich aandient, zonder mezelf te verliezen of vast te zetten in controlegedrag.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...