zondag 10 november 2013

In de stijl van Paul Klee (3) - Van dorpsontwerp naar schilderij

 
 
Een van de dorpsontwerpen (zie 'in de stijl van Paul Klee' deel 1 en deel 2) heb ik verder bewerkt.
Het schilderij is nog niet helemaal af, ik wil er later nog bomen aan toevoegen.
 
Het ontwerp in de maat die gewenst is afdrukken.
(ik heb de kleuren eerst mbv de computer vervaagd om printinkt te besparen)
Dan met zwart potlood in de stijl van Paul Klee horizontale, vertikale en
diagonale belijningen aanbrengen. (tip: bekijk zijn schilderijen maar eens)
De ramen en deuren heb ik losgelaten.

Om het ontwerp op doek of schilderpapier over te brengen gebruik je de
volgende tranfer techniek:
De achterkant van bovenstaande ontwerp zwart schilderen met acrylverf
(met een inktrol is het gemakkelijk, snel en egaal opgebracht)

Het ontwerp met de nog natte verfkant op je schilderdoek of
schilderpapier leggen.
De lijnen (uit de hand) overtekenen met potlood en dan
met vlakke hand nog even over het papier wrijven.
Dan het ontwerp verwijderen.
Werk snel, anders droogt de verf en krijg je het niet los.
 
Er bleven bij mij toch wat restjes achter, maar die rol je er met je vingers
vrij gemakkelijk af, wel voorzichtig doen.

Het ziet er nu zo uit. De zwarte lijnen zijn mooi zacht, fluwelig bijna en er
is een mooie textuur ontstaan door de zwarte verf  'vlekken'

Leg het originele ontwerp er naast en teken met zwart potlood de eventueel
vergeten lijnen en niet goed doorgedrukte lijnen erbij.

Ik heb voor herfstkleuren gekozen

Schilder in dunne lagen over elkaar het dorp in.
Houd je ontwerp erbij, anders kan je de weg kwijtraken en zie je soms niet
meer wat bij elkaar hoort, wat huisje of tussenruimte is.
Spoel tussendoor je penseel niet uit, zodat de kleuren zich in mooie
overgangen mengen die goed bij elkaar passen.

Tot zover....., nu wil ik er nog bomen aan toevoegen.
Wordt vervolgt.......


2 opmerkingen:

  1. Die transfertechniek heb ik twee keer overgelezen en nu snap ik het. Ik vind het knap hoor dat je zo veel geduld hebt om dit te maken.
    Ben benieuwd naar het vervolg.
    fijne dag
    groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er erg leuk uit Inge....maar wat een geduld zeg al die vlakjes vullen..ben ook heel benieuwd naar de volgende fase.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...