dinsdag 5 november 2013

In de kunststijl van Paul Klee (1) - Mijn eerste dorpsontwerp

 
Geinspireerd door Paul Klee loop ik al een poosje met het idee een dorpje te schilderen, maar hoe ontwerp ik een dorp? Afgelopen vrijdag werd mijn probleem opgelost.
Op de Krea Doe beurs werd namelijk een demonstratie gegeven hoe je eenvoudig en speels een dorpje kan ontwerpen.
De ontwerpen kunnen gebruikt worden voor patchwork en quilten of voor schilderijen en collagewerk.
Helaas weet ik niet meer wie de demonstratie gaf, maar ik ben haar heel dankbaar.

Thuis ben ik er gauw mee aan de slag gegaan, nu ik nog weet hoe het in zijn werk gaat.
Het eerste ontwerp is best goed gelukt vind ik zelf. Het is erg leuk en ontspannend om te doen.
 
Wat heb je nodig?
  • een paar vellen gekleurd papier (diverse kleuren)
  • zwart papier
  • rood papier
  • een raster  met hokjes (4x4 cm en 1x1 cm hokjes)
  • fotolijm ('Henzo' of 'Lero van de Action')
  • schaar
  • pincet
Ik heb een raster gemaakt met hokjes van van 4x4 cm
Het raster op een stapeltje gekleurd papier gelegd en op de lijnen in diverse
verschillende stukken geknipt.
Er zijn nu een heleboel 'puzzelstukjes' ontstaan
Met de stukjes puzzel je je pagina vol. Dit vormt de basis voor de huizenblokken
en de open ruimtes ertussen. Je mag best ook stukken deels over elkaar heen leggen.
Omdat het gemakkelijk verschuift heb ik de stukjes met een puntje fotolijm
vastgeplakt. Je kan later de stukjes weer loshalen en de lijm er met je vinger
afrollen, zodat je de stukjes weer kunt hergebruiken voor een volgend ontwerp.
Het gaat hier puur om de opbouw van het dorpje en niet om een kleurontwerp.
Je maakt met rood papier driehoeken voor de daken, door de vierkantjes van
4x4 cm kruislings door te knippen
Door daken te plaatsen ontstaan als vanzelf de huisjes.
Denk eraan dat je ook open ruimtes overlaat en niet alles vol bouwt.
Knip met behulp van ruitpapier (hokjes van 1x1 cm) ramen en deuren van
zwart papier en plak ze in de huisjes
Tijdens het ontwerpen kunnen desgewenst natuurlijk huisjes, daken en dergelijke
toegevoegd, verwijderd of verplaatst worden. Om de kleine details aan te brengen is een
pincet wel handig.
Tot zover mijn eerste ontwerp.
Er volgen er zeker nog meer, want het is erg leuk om te doen.

Ik heb mijn ontwerp op de computer ingescand, zodat ik het ontwerp zonodig gemakkelijk kan afdrukken, vergroten of verkleinen voor verder gebruik.
De 'puzzel'stukjes haal ik er weer af voor een volgend dorpsontwerp.

Wordt vervolgt...

4 opmerkingen:

  1. je kan de trapjes ook nog gebruiken, dan krijg je een (buitenlands) dorpje op hoogte....
    Leuk gedaan !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke manier van ontwerpen! Dank je wel voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heb ik idd gezien.. in dezelfde stal heb ik breivorkjes gekocht en ik heb even gekeken maar er zit geen bedrijfs adres bij.. eigenlijk een gemis als je bij je winkelwaar geen kaartje of stempel doet... omdat zij bezig was met andere mensen ben ik weggegaan dus leuk om het hier bij jou te zien ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat geweldig zijn de posts over de dorpjes. Super resultaat. Dit moet ik snel uitproberen. Dank je voor het delen van je mooie werk.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...