vrijdag 20 september 2013

De kunst van het ontwaken


Deze pagina was een worsteling, een herkenbaar maar boeiend en leerzaam proces.
De ondergrond waarmee ik ben begonnen is uiteindelijk helemaal verdwenen, verloren gegaan. Dat vind ik wel jammer, maar ik ben blij met het uiteindelijke resultaat.



 
Om te beginnen, deze ondergrond die ik al eerder gemaakt had met mijn smeltlijm
stempels/stencils (zie vorige bericht)

Hieroverheen heb ik nog verder doorgewerkt met dezelfde stempels/stencils, maar
omdat de ecoline uit de onderliggende laag oplost in de verf die eroverheen gaat
viel de kleur steeds weer weg, het werd een beetje een gefrustreerde worsteling.

... ik worstel verder...en heb met een andere vorm ook nog wat gespeeld...
 dan met ribbelkarton schrijflijnen gestempeld en met een fineliner gewoon even lekker
van me af geschreven. Ik vind spontaan schrijven een fijne en rustgevende bezigheid.

Om het probleem van de ecoline op te lossen besloot ik de vormen op dun papier te
stempelen (papier uit een schoendoos waar nieuwe schoenen in verpakt zitten).
Dan de vormen uitgeknipt...

...en op de pagina geplakt. De ondergrond schijnt een beetje door het papier.
Op de achtergrond nogmaals een poging om met wit wat bloemen te stempelen.
Je ziet dat ze door de onderliggende ecoline weer paars verkleuren, grrrr....

De tekst was voor mij niet belangrijk om te bewaren, maar had gewoon zijn functie
om het schrijven zelf. Bovendien geeft het een mooie textuur aan de pagina.
Omdat ik het niet overheersend wilde heb ik met een beetje water op een doekje over
de tekst gedept om het te vervagen.

Op de achtergrond wat stippels gesjabloneerd en met verfstiften de bloemen bewerkt...
...Ik vond het 'tien keer niks', en begon het geworstel met deze pagina behoorlijk zat te
worden, wilde het bijna opgeven, maar...

...nog een laatste reddingspoging:
met acrylverf de bloemen ingekleurd, wat accentjes met de verfstift in zwart en wit en
eindelijk is daar de rust, eenheid en balans die ik zocht. 


...afgewerkt met een plaatje en tekst passend bij dit hele proces:
Ik adem in en kom tot rust;
ik adem uit en glimlach.
Thuisgekomen in het nu
wordt dit moment
een wonder
Thich Nhat Hanh
 

4 opmerkingen:

  1. Ik vind de pagina erg mooi geworden, mooie kleuren en dan die fleurige bloemen!
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik las worstel en moest denken: Ik worstel en kom boven
    Want met al het geworstel is het een heel erg mooie pagina geworden.
    Bewijst weer met dit soort technieken gewoon lekker doorgaan met laagjes en het wordt wat moois. Ga dit weekend ook eens smeltstempels maken.
    Groetjes Carla

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik las worstel en moest denken: Ik worstel en kom boven
    Want met al het geworstel is het een heel erg mooie pagina geworden.
    Bewijst weer met dit soort technieken gewoon lekker doorgaan met laagjes en het wordt wat moois. Ga dit weekend ook eens smeltstempels maken.
    Groetjes Carla

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb je het nou twee keer gestuurd?

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...