zaterdag 3 augustus 2013

Nieuw dagboek van oude wenskaarten

Ik had inmiddels weer een stapel oude wenskaarten liggen. Nadat ik er een tijd van heb genoten terwijl ze op mijn deur geplakt zaten kregen ze een plekje in een oude schoendoos. Het leuke ervan is dat ze allemaal verschillende afmetingen hebben. Ik heb er katernen van gemaakt, ze in de gesso gezet, van een kleurtje voorzien en ingebonden in een boekomslag. De basis is klaar, mijn handen jeuken om er iets leuks van te gaan maken. 


 
Werkwijze:
Eerst alle kaarten aan beide zijden met gesso (soort grondverf) beschilderen...
De afbeeldingen aan de buitenzijde en de geschreven teksten binnenin schemeren er nog
doorheen, maar dat is niet erg, dat komt later wel goed.

Dan katernen vormen door steeds drie kaarten in elkaar te schuiven.
Zoek verschillende maten kaarten bij elkaar

Gaatjes prikken, netjes verdeeld over de rug  en dan de katernen (net als een
schoolschrift) vastnaaien
Tip: Maak een mal zodat alle katernen dezelfde gaatjesverdeling hebben.
(Gebruik deze verdeling ook bij het innaaien van de katernen in de boekrug later)

Dan de pagina's van alle katernen kleurrijk schilderen met veel gesso en een beetje
acrylverf. >Gewoon een flinke klodder gesso op de pagina smeren en dan een beetje
van een of twee kleuren acrylverf erbij. Alles uitsmeren tot je pagina bedekt is.
Ik heb een boekomslag gemaakt, maar je kan ook de omslag van een oud boek gebruiken

Aan de buitenkant van de omslag op de rug teken je de gaatjes af voor de katernen.
Prik de gaatjes door en naai de katernen erin. (zie onderstaande foto)
Ik heb eerst de oude draadjes uit de katernen gehaald en ze met een nieuwe draad in de
rug genaaid.
Als de katernen zijn vastgenaaid ziet het er zo uit
 

1 opmerking:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...