vrijdag 16 augustus 2013

Crackelee met witte lijm

Crackelee vind ik erg mooi, maar tot nu toe heb ik het nog weinig toegepast. Ik had namelijk een crackeleermedium dat drie kwartier moest aandrogen voor de verflaag eroverheen kon, en daar heb ik het geduld niet voor. Maar inmiddels weet ik een andere methode, namelijk met witte hobbylijm, gewone witte kinderlijm eigenlijk. Ik had nog een flesje staan en ben gaan experimenteren en ben verrast en enthousiast over het resultaat.
 
 
Hoe ga je te werk:

Begin met een onderlaag...

Dan de witte lijm erover...

...en met een kwast de lijm gelijkmatig uitsmeren...

Op de nog natte lijm een contrasterende kleur acrylverf (ik heb hier wit gebruikt)
aanbrengen in één streek, neem voor elke streek opnieuw verf op je kwast.
 
!!!! Belangrijk om te weten:
  1. verdun de verf met enkele druppels water zodat ze in één streek gemakkelijk
    aangebracht kan worden
  2. De crackelee ontstaat in de richting van de penseelstreek
  3. de crackelee ontstaat heel snel, dus maar één streek maken en er niet meer
    overheen gaan, anders kwast je de crackelee weer weg
  4. Als je heel snel bent kan je nog wel een keer dwars op de strijkrichting erover
    heen gaan, dan ontstaat zowel vertikale als horizontale crackelee.
  5. Je kan het zo laten drogen of, als je zoals ik ongeduldig bent, met de föhn drogen

Aangezien ik foto's tussendoor moest maken en dus niet snel kon doorwerken is het niet
helemaal goed gelukt.

Ik had nog een restant van een onderlegger liggen die ik erop heb geplakt
 
Met vlindersjabloon, fineliner en verfstiften afgewerkt

2 opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...