maandag 1 april 2013

vogel

 
Eindelijk heb ik weer eens lekker met pastelkrijt getekend. Het kwam er steeds niet van om allerlei redenen die eigenlijk niet eens 'echt' relevant waren. Maar tijdens onze vakantieweek in maart kon ik de rust vinden om weer eens lekker groot (A2) aan de slag te gaan met pastelkrijt.

Helaas maar één tussenfoto gemaakt, maar ik zal het verrassende proces beschrijven van hoe het tot stand kwam.












Eerst in het centrum van het papier 'mijn eigen plekje' gekleurd, Dan, mijn gevoel volgend, uitlopers naar buiten getekend die een soort van bloembladen werden. Deze verder uitgewerkt en de omgeving oranje/rood gekleurd.
Ik voelde behoefte om belijning aan te brengen en volgde de bloembladen. Ik heb geen foto gemaakt maar met paint in de foto aangegeven welke lijnen ik getekend had. Ik ontdekte een vogelfiguur en ben die verder gaan uitwerken. Ik heb intuitief gewerkt, puur op gevoel 'maar wat gedaan'.
Verder tekenend en kleurend, laag over laag, ontstond uiteindelijk deze vogel. Krachtig, kleurrijk, fier en opgericht, zijn vleugels klaar om op te stijgen. Ik ben er zo blij mee. Voor mij is ie heel veelzeggend, de symboliek, de manier waarop hij tot stand kwam, het tijdstip dat hij zich aandient, de bloemvorm in de achtergrond nog vaag zichtbaar als een energieveld waar de laatste beweging nog net zichtbaar is. Klaar om uit te vliegen!
 

5 opmerkingen:

  1. Prachtige vogel Inge, en zo leuk dat je zo tot dit resultaat komt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schitterend mooi gekleurd, heel mooi wat er uit die bloem ontstaan is...

    Lieve groeten, Annemie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oooo, wat een mooie vogel is dat geworden. Prachtige kleuren heb je gebruikt.

    Groetjes Marlies

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat een bijzondere transformatie op papier, en mooi hoe de kleuren van de ondergrond nog door het beeld heen weven

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...