zaterdag 9 februari 2013

Tyvek

Tyvek is een synthetisch materiaal, het lijkt op papier, maar scheurt niet en is waterbestendig. Het wordt oa gebruikt als isolatiemateriaal en voor wegwerpoveralls. Tyvek is overal tegen bestand, behalve tegen verhitting, en dat is juist de leuke toepassing op kunstzinnig gebied.

Ik kwam dit materiaal voor het eerst tegen in het boek Surface Treatment workshop.
Mijn vriendin had het Tyvek aangeschaft en ik kreeg van haar een stuk om uit te proberen. Nou doe ik niets liever dan experimenteren met materialen, dus ik heb mijn hart kunnen ophalen. Wat een geweldig leuk materiaal is dit! Kijk maar eens naar het resultaat van mijn experimenten.

Waarschuwing: werk in een geventileerde ruimte of bij een afzuigkap in verband met de schadelijke dampen die vrijkomen bij het verhitten van het materiaal!

Voorbeeld van een stukje Tyvek. Links de achterkant, midden de voorkant
en rechts het Tyvek gesplitst waarbij aan de binnenkant een vezelige struktuur
te zien is. Dit laatste is voornamelijk bij kleine stukken van toepassing.


De gespitste Tyvek aan de binnenzijde (de vezelige kant dus)
beschilderd met acrylverf.
NOTE: Je hoeft de Tyvek niet perse te splitsen, je kan het ook
gebruiken zoals het is. Beschilder dan een zijde. Het wordt zo
steviger dan wanneer het gesplitst is.

Met de beschilderde kant omlaag op een stuk bakpapier leggen

afdekken met bakpapier
 
Een strijkijzer met gemiddeld warme stand erop en meteen weer
eraf. Een tel is al genoeg. De Tyvek krimpt. Het is een kwestie
van uitproberen en ervaren. Te heet of te lang en de Tyvek smelt
helemaal of gedeeltelijk weg, of geeft gaten. Kan trouwens ook
leuk zijn. En gebeurt er niets, dan iets langer of iets heter.
 
En dit is dan het resultaat

Dit stukje is met een 'heatgun' gedaan, dat werkt ook, maar dan
krijg je een ruimtelijker resulaat. De volgende experimenten
zijn allemaal met het strijkijzer uitgevoerd.
De Tyvek voor het strijken beschilderd en afgelakt met
'acrylic varnish glossy' van Talens. Niet zo'n goed idee,
dat stinkt heel erg en het smelten ging wel heel snel.
Wel leuk resultaat.


De Tyvek voor het strijken beschilderd en afgelakt met
'irisierendes medium' van Reeves, kan natuurlijk ook met
een andere iriserende verf. Mooi parelmoerachtig resultaat.


De Tyvek voor het strijken beschilderen en aflakken met
'gelmedium gloss'. Het krimpen werkt niet zo goed en geeft
een beetje plat resultaat.

Voor het strijken beschilderen, een beetje iridiserend medium
hier en daar  en wat koper metalic verf.

Voor het strijken beschilderd met metalic verf


Wat stukjes die te lang of te heet verwarmd zijn, dan smelt het
gewoon helemaal weg en blijft er in het ergste geval nauwelijks
iets over

Dit stukje is aan de andere kant gestreken, dus met de verfkant
naar boven. Dan ontstaan er in plaats van bobbels > holtes
Ook leuk, deze heb ik na het strijken met wat goudpoeder en
goudverf bewerkt
Nu nog toepassen in werkstukken. Van deze stukjes ga ik denk ik vast wat wenskaarten maken.
Wordt vervolgt!
 

9 opmerkingen:

  1. idd geweldig materiaal!!!..
    probeer ook maar eens zakken van bv chips op deze manier te smelten ;-)))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. CHIPSzakken? wow. Heb je foto's hoe je dat verwerkt hebt? Interessant.

      Verwijderen
  2. Tyvek is mooi spul om mee te werken. Leuk om te zien wat jij er allemaal mee gedaan hebt. Dank je wel voor het showen. Ik heb de tyvek in envelop vorm gekocht. Daar zijn verschillende maten in te krijgen. En ze zijn zowel aan de buiten als aan de binnenkant blank.
    Ik ben benieuwd naar de kaartjes die je ervan gaat maken.

    Groetjes Marlies

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk idee. Hier nog nooit van Tyvek gehoord. Ik heb ook geen idee waar je dat nou moet kopen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je op Tyvek googled kom je diverse verkooppunten tegen. Het is geen duur materiaal. Op de site 'www.stoftotverven.nl' vind je meer info over de gebruiksmogelijkheden (onder de link gebruiksaanwijzingen). Zij verkopen het ook.

      Verwijderen
  4. Dag Inge,

    Ik dank je voor je nieuwsbrieven die best bijzonder zijn.

    Tyvek word veel gebruikt in de ruimtevaart de pakken van de astronauten zijn gemaakt van Tyvek.Zelf werk ik heel veel met Tyvek o.a. in sieraden, het is spannend materiaal. Ik koop een aantal overals voor weinig geld, zo kan ik weer een hele tijd verder.
    Je kunt me vinden op wwwateliervoorhelendekunst.blogspot.com
    www.ateliervoorhelendekunst.nl en www.pinterest.com/vierhetleven

    Hartelijke groet
    Syta

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Even proberen of ik ook kan reageren

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat grappig, ik kwam jouw blogpost via Pinterest tegen. Ik geef les in werken met Tyvek, maar ik had nog nooit bedacht om het te splitsen. Dan kan ook alleen maar met de vreemde variant die jij heb, met die grijs gewolkte achterkant. En vernissen heb ik ook nog nooit gedaan. Inmiddels zul je de afgelopen jaren zelf ook wel veel meer geëxperimenteerd hebben. Groet, Joke

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...