maandag 4 februari 2013

Stempelen met hobbyfoam (tutorial)

Deze art-journal pagina is gestempeld met uit knutselfoam geknipte figuren.



Knutselfoam of hobbyfoam is verkrijgbaar in A4 formaat vellen,
van ca. 1,5 tot 2 mm dik. Hieruit kan je met een schaar gemakkelijk
vormen knippen. Teken eerst een vorm op het foam, vrij uit de hand
of zoek via  google plaatjes silhoutte vormen.

De vorm insmeren met verf (eventueel meerdere kleuren)
en er met een (niet te scherp) puntig voorwerp wat lijnen
in tekenen. Waar je de lijnen tekent haal je de verf  weg
en dat geeft in de stempel afdruk witte lijnen

de stempelafdruk ziet er dan zo uit

met penseel en verf bloemstelen geschilderd

en dan ook op dezelfde manier bladeren gestempeld

Met de overgebleven verf, verdund met water, de achtergrond
geschilderd

bubbelplastic op een blokje hout gelijmt, met een penseel
hetzelfde restje verdunde verf opgebracht en gestempeld

en dat ziet er dan zo uit

Met een fijn penseel een witte rand rond de bloemen en groen
langs de bladeren geschilderd. Niet precies werken, maar ruwweg
de vorm volgen.

Dan ook nog met een zwarte fineliner schetsend in en rond de
bloemen en bladeren tekenen. Wat snippers van een oud
schilderstuk opgeplakt.

Toen wilde ik tekst toevoegen, maar daar ging iets goed mis.
Ik gebruikte een kroontjespen en ecoline, balen, de tekst liep
helemaal uit. Maar geen nood. Eerst met een vochtige spons
en een stuk keukenpapier de letters een beetje opgedept en
vervaagd. Toen met verdunde gesso eroverheen en nog een
beetje groene verf, en...

...voila, nu kan ik opnieuw mijn tekst toevoegen

deze keer met een zwarte fineliner,oh ja, ik heb er ook nog wat
spiralen bij getekend.

4 opmerkingen:

  1. Hallo Inge,

    Ik word altijd zo blij van je blogjes.
    Lekker eenvoudig, helder en duidelijk uitgelegd.
    Ik zou het zo ook kunnen!

    Alleen nu nog het doen! :s

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw wat een mooie pagina zeg! Lekker lente achtig

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige art journal is het geworden. En, . . . het knutselfoam heb ik gelukkig niet weg gegeven, dus kan ik aan de slag. Bedankt voor je mooie uitleg.

    Groetjes Marlies

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...