dinsdag 15 januari 2013

Stempels van reliëfbehang

Afgelopen weken heb ik allerlei stempels gemaakt en daar heerlijk mee gespeeld. Met zelfgemaakte stempels kan je geweldig leuke en verrassend mooie achtergronden maken, maar ook een mooie afwerking geven aan je werkstuk. Daarom heb ik besloten een serie 'tutorials' te schrijven over verschillende manieren om stempels te maken. Daarna volgt dan ook nog een serie 'tutorials' waarin ik de verschillende toepassingen van die stempels laat zien. Bijkomend voordeel van zelfgemaakte stempels is dat het lekker goedkoop is.

Vandaag om te beginnen heel eenvoudig te maken stempels van reliëf behang.

Stempelafdrukken gemaakt met ....
 
..... deze behangstempels

Eerst zoek je in de behangwinkel of bouwmarkt wat behang-
staaltjes uit. Ook kan je gebruik maken van andere materialen
met reliëf, zoals bijv. antisliponderleggers voor in een la.
Die plak je op een stuk MDF of karton van een stevige doos
of anders, als het maar een redelijk stevige ondergrond is.
Je stempels zijn nu klaar voor gebruik. Je kan ze met een stempelkussen inkten, of op een (afscheur)pallet wat verf uitsmeren, en dat als stempelkussen gebruiken. Experimenteer met de verflaagdikte, te dik dan loopt de stempel vol en te dun dan is er te weinig verf. Werk snel want de verf is gauw droog. (Tip: doe een druppeltje 'droogtijdvertrager' door de verf).
Schoonmaken doe je door met een (eventueel vochtig) doekje direkt de verf van de stempel af te vegen.



6 opmerkingen:

  1. Wat een super idee. Ik kwam je tegen op Coby haar blog. Ik ga je tutorials volgen.

    Groetjes Marlies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een heel gaaf idee! En die behangstalen heb ik hier zat liggen, omdat ik ze af en toe bij het scrappen of AJ-en gebruik... Groetjes, Gerrina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Behang heb ik wel eens eerder als stempel gebruikt maar om het op een stuk MDF te plakken is een goed idee. Ik ga je tutorials volgen en ben benieuwd wat je nog meer in petto hebt.
    Groetjes Yvonne.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ja dit ken dee mooie reliefs ..prachtig om mee kunnen werken .. maar je suggesties van anti slip materiaal vind ik ook weer een goeie.. zo zie je we krijgen steeds weer nieuw inspiraties.. en je spoort me aan om het weer te doen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je voor het idee.....zo zijn er weer meer mogelijkheden (en ook nog goedkoop in deze crisistijd)

    groet, Janny

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...