vrijdag 21 december 2012

Hergebruik van tijdschriften 3, vervolg vlechtwerk

Nog drie vlechtexperimenten


Ik was de afgelopen twee/drie weken warrig, chaotisch, 'de weg' een beetje kwijt. Af en toe heb je zo'n periode, waarschijnlijk kent iedereen dat wel. Dan zit je jezelf in de weg en heb je nergens zin in en ben je rusteloos en je komt nergens toe. Ik merk dat ik dan behoefte heb aan een gestruktureerde werkvorm, zoals bijvoorbeeld deze vlechtwerkjes. Het grappige is dat er ook weer een ommekeer komt, en de behoefte ontstaat de struktuur weer een beetje los te gaan laten. Dat zie je terug in mijn vlechtwerkstukken, het mag dan weer wat losser en uit de struktuur komen. Het eerste vlechtwerk (en ook die uit het vorige bericht) is strak en precies, het tweede komt al 'los' en de derde heb ik intuïtief laten 'gebeuren'. Ik vind het steeds weer wonderlijk hoe het creatieve proces ook in het dagelijks leven doorwerkt, helend is en balans brengt. 

1. Vlechtwerk in linnenbinding met 'keurig' gesneden stroken in breedte verlopend:
Dit vlechtwerk is gevlochten volgens de linnenbinding (zie techniekbeschrijving), met stroken die in breedte verlopen,
van smal aan de buitenkanten naar breed in het midden.

Twee pagina's uit een tijdschrift gekozen

Beide op maat gesneden: 21x21 cm

Beide stukken in stroken snijden, van 0,5 cm breed steeds met 1 mm oplopend tot 1,5 cm breed en weer teruglopend naar 0,5 cm.

TIP: Nummer de stroken aan de achterkant zodat je ze in volgorde kunt vlechten.












En dan volgens de linnenbinding (één op en één neer, zie techniekbeschrijving) in elkaar vlechten.
Door het breedte verloop van de stroken krijg je de indruk dat het plaatje bol is
2. Vlechtwerk in linnenbinding met willekeurig gescheurde stroken:

Van twee tijdschriftpagina's vierkanten gescheurd
TIP je kan natuurlijk evengoed voor rechthoeken of zelfs een grillige vorm kiezen

Deze in willekeurige stroken gescheurd


Dan volgens de linnenbinding vlechten (zie techniekbeschrijving)

TIP1: leg de stroken een klein stukje uit elkaar, omdat ze gescheurd zijn hebben ze meer ruimte nodig
TIP2: nummer de stroken zodat ze op volgorde gevlochten worden, anders passen ze niet.
TIP3: ik heb de buitenste stroken niet gebruikt, dat geeft je wat meer ruimte voor het vlechten. 

Zo ziet het er na het vlechten uit...















 
Omdat ik het nog wat saai vond heb ik 'gevlochten' draden getekend met verfstiften

3. Vlechtwerk in intuïtieve fantasiebinding

Een verzameling gekleurde stroken gescheurd
In het midden een strook aan de uiteinden met een tipje lijm vastgezet
De vertikale stroken er willekeurig over en onderdoor gevlochten  
 De horizontale stroken ook willekeurig, zonder patroon, gevlochten
De uiteinden afgescheurd
...en met verfstift nog wat extra accentjes gegeven.

1 opmerking:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...