zaterdag 20 oktober 2012

Kubisme

Les 9  Kubisme
n.a.v. de online cursus A Creative Art Journey

Het kubisme (1907-1914) gaat over een nieuwe manier van kijken. Kubisten maken gebruik van eenvoudige geometrische vormen, lijnen en kleuren om hun schilderij op te bouwen. Alle onderdelen van het schilderij zijn even belangrijk. Het onderwerp wordt vanuit verschillende standpunten bezien in hetzelfde schilderij.Vaak wordt gebruik gemaakt van aardkleuren en grijstinten.
In een tijdschrift heb ik deze eenvoudige afbeelding van waterkan en glazen gevonden. Dat werd mijn uitgangspunt. Ik heb ze in delen gesneden en er wat mee geschoven tot het beeld naar mijn zin was en ze opgeplakt. Een laagje gelmedium over de plaatjes heen ter bescherming. Dan de snijlijnen doorgetrokken en meer lijnen toegevoegd tot de pagina evenwichtig verdeeld was. (eerst met potlood, dan met watervaste fineliner de definitieve lijnen zetten)
Dan een laag sterk verdunde okergele acrylverf eroverheen
Vervolgens met bruine en blauwe bister de vakjes ingekleurd. (kan ook met ander materiaal, maar bister heeft zo'n mooie natuurlijke aardse kleuren) Daarbij per vakje een kleurverloop gemaakt van rechts donker naar links licht.
De voorwerpen een contour gegeven met de bruine bister, omdat ze anders wel erg wegvielen in de achtergrond.

4 opmerkingen:

  1. Wat een leuk idee zo en mooi met die bister. Ik moet nog eens gaan bedenken wat ik ga doen, loop een beetje achter met de lessen. En mijn snotkop heeft niet echt geholpen
    altijd een fan geweest van kubisme, maar zelf maken is toch een vak apart, maar met jouw voorbeeld lijkt het bijna weer simpel, hihi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze is ook erg leuk geworden zoals ik al zei op de workshop. Je beschrijft goed hoe je het hebt gemaakt. Ik loop nog een beetje achter maar ben druk met les 6 bezig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk idee een foto uit een tijdschrift te gebruiken en het eind resultaat is prachtig en heeft veel weg van het werk van George Braque

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...