zondag 14 oktober 2012

Jugendstil of Art Nouveau

Les 7  Jugendstil of Art Nouveau
n.a.v. de online cursus A Creative Art Journey
 
De 'Jugendstil' omvat de periode van 1890-1910. Deze stijl is te herkennen aan de typische vloeiende lijnen, voornamelijk op de natuur geinspireerd. Een bekende Nederlandse Jugendstil kunstenaar is Jan Toorop, die een een jugendstil-affiche maakte als reclame voor de slaolie, waardoor deze stijl ook wel spottend 'slaoliestijl' genoemd wordt.
Ik vond het een heerlijke manier van werken, lekker ontspannend en rustgevend om te doen.
 

Een silhouette (gevonden in een tijdschrift) overgetrokken, twee vogels afgedrukt en opgeplakt en bloemen gestempeld
 

De vrouwfiguur iets uitgewerkt (vingers, jurk en gezicht) en een bodem aangebracht (watervlakte)


De waterpartij uitgewerkt door met mijn zwarte gelpen lekker te stromen.


De vogels deden me denken aan flamenco's en kregen daarom met kleurppotlood een roze kleur. Het water heb ik ingekleurd door met een doekje met een beetje pastelkrijt erop het papier in te wrijven (De zachte/zoete kleuren en tinten horen ook wel een beetje bij deze periode)

 De jurk en broek zijn bestempeld met bloemen

Balen! Een paar bloemen zitten in de weg als ik de haren wil tekenen. Maar geen nood: ik ben goed in 'wegfoezelen'. Dus een stukje papier uitgescheurd en dat over de bloemen geplakt


Nu ook de haren lekker stromend getekend met de zwarte gelpen. Niet te veel nadenken, maar gewoon maar wat doen.


Bloemstelen aan de bloemen, de bloemen gekleurd met kleurpotlood en de haren en omgeving met een doekje en pastelkrijt van kleur voorzien. (ik ontdek nu op de foto dat er een bloem nog niet gekleurd is, zo nog maar even doen dan)
 

4 opmerkingen:

  1. Ik vind het prachtig geworden Inge. Leuk dat je de stappen hebt laten zien, dat geeft me weer een hoop inspiratie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. een prachtig rustig beeld is het zo geworden! dank voor je beschrijving en zien dat ook jij weleens dingen weg foezeld ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige pagina zeg! Erg mooi met de 'bewegende' haren en het water. Ook leuk dat je de stappen uitlegt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. gaaf hoor deze stijl, ik hou daar wel van en dat haar heel mooi gedaan!!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...