vrijdag 12 oktober 2012

Impressionisme

Les 6 Impressionisme
n.a.v. de online cursus A Creative Art Journey

Het impressionisme is een schilderstijl die ontstaan is in Frankrijk tussen 1870 en 1905
Impressionisten bouwen hun voorstelling op met duidelijk zichtbare verfstreken waarmee ze het licht proberen weer te geven. Geinspireerd door het beroemde schilderij 'Sterrennacht' van Vincent van Gogh, heb ik getracht een 'nachtimpressie' te schilderen.
Ik heb met een plastic kaartje geschilderd (pasje wat ik in de lengte doorgebroken heb). Het was een hele openbaring om op deze manier te schilderen, ik vond het heerlijk om te doen.


Een klodder donkerblauwe en zwarte verf direkt op de pagina gedaan en met de brede kant van het pasje uitgesmeert over de pagina
Met de smalle kant van het (halve pasje) verder gewerkt. Veegjes lichtblauwe verf  aangebracht


En op dezelfde manier ook veegjes donkerblauwe en paarse verf


Met een vork de verf door elkaar gekrast


De verf eerst een nacht goed laten drogen. Dan met lichtblauwe en donkerblauwe verf weer veegjes opgebracht, wat nu een ander effect geeft door de onderliggende relieflaag die ontstaan is door het krassen met de vork


Met het smalle pasje en zwarte verf de impressie van een stad geschilderd. Met wit het maanlicht, en met lichtblauw het licht op de stad.

3 opmerkingen:

  1. Prachtig gemaakt Inge, deze techniek kende ik nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nu ik dit zo lees is het echt een kunstwerk! De techniek met het pasje is goed gelukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig en wat heb je het weer perfect uitgelegd, wat een inspiratie kunnen wij toch opdoen met deze workshop.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...