woensdag 17 oktober 2012

Expressionisme

Les 8 Expressionisme
n.a.v. de online cursus A Creative Art Journey

 
Het expressionisme (1905 - 1920) verwijst naar alle kunststromingen waarin gevoelsuitdrukking een drijfveer is. Het expressionisme kent verschillende stromingen. Eén daarvan is het Fauvisme (1905-1910) een term die in eerste instantie spottend bedoeld was. Namelijk als 'wilde beesten' zouden de kunstenaars te keer zijn gegaan in hun schilderijen met grove penseelstreken, gedurft kleurgebruik en robuste vormen. Kenmerken zijn de onnatuurlijk felle kleuren, vaak zware contouren, grove penseelstreek en grote kleurvlakken.
 
Dat sprak mij wel aan, 'lekker te keer gaan' en vanuit mijn gevoel schilderen. Niet van dat pietepeuterige, maar lekker de ruimte innemen. Met flinke penselen en veel kleur aan de slag.

Eerst met rood en blauw de pagina gevuld met grove penseelstreken in alle richtingen

 Dan met groen, paars, oranje, felrood, en geel de indruk van een herfsttapijt geschilderd, door middel van veegjes verf
 Ik vond het een beetje 'bloemerig', dus heb ik met de kwast een beetje getamponeerd in de natte verf, waardoor de prachtig goudgele herfstkleur tevoorschijn kwam. Het bladertapijt ligt er.
 Dan met donkerbruin bomen geschilderd. Door de nog natte verf vermengde die mooi tot kleurrijk bruin
 Met verdunde zwarte verf contourlijnen aangebracht. Ik was nog niet helemaal tevreden, ik mis nog wat.
Ik besluit met paarse verf nog wat grove streken op de stammen te maken. Na het drogen valt de heldere paarse kleur jammer genoeg weg door de donkerbruine ondergrond. Maar ik ben toch wel tevreden. Op deze manier schilderen was heerlijk om te doen.

3 opmerkingen:

  1. prachtig zoals je dat gemaakt hebt, heel mooi!

    groetjes coby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mooi geworden en ook zo leuk om al onze verschillende werkjes te zien. Hier wordt ik wel door geïnspireerd.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...