zondag 28 oktober 2012

Abstracte kunst

Les 11  Abstracte kunst
n.a.v. de online cursus A Creative Art Journey

 
 
Abstracte kunst (1940 tot 1959) onderscheid twee stromingen, namelijk de geometrisch geïnspireerde abstracte kunst (meetkundige vormen) en het abstract expressionisme (willekeurige toepassing van vorm en kleur als uitdrukking van onbewuste indruk en gevoel). Een abstract kunstwerk is niet gebaseerd op de werkelijkheid. Het is een kunstrichting  waarbij dus niet wordt gestreefd de realiteit weer te geven, maar waar (primaire) kleuren, lijnen en vormen belangrijk zijn.
 
Ik heb me laten inspireren door verschillende kenmerken van de abstracte kunst en dus ook door verschillende kunstenaars, namelijk:
- Combinatie van primaire kleuren (rood, geel en blauw) gecombineerd met zwart en wit (Piet Mondriaan)
- Hard-edge schilderkunst (vlijmscherp afgebakende contrasterende kleurvlakken)
- Action painting (Jackson Pollock)
 
Werkbeschrijving:
De pagina is eerst voorbewerkt met een laagje gesso (primer) zodat het afplakband wat ik ga gebruiken om de contouren af te plakken het papier niet stuk trekt.

Met afplakband een kader naar wens afplakken
en inkleuren met verf
TIP 1: het plakband eerst een keer op je broek of trui  plakken, zodat het zijn plakkracht iets verliest.
TIP 2: vlak langs de schilderrand het plakband goed vast drukken
 Meteen (als de verf nog nat is) voorzichtig het plakband verwijderen.
TIP: trek het plakband schuin vanaf de verfrand weg
 Nadat de verf droog is kan opnieuw een kader naar wens afgeplakt worden
TIP: gebruik een föhn om het drogen te versnellen
 Het deel in het nieuwe kader dat gekleurd is wordt bedekt met gesso, zodat het nieuwe kader een witte ondergrond heeft
 En na het drogen kan ook dit kader ingekleurd worden
 Plakband er weer voorzichtig afhalen
 En zo ga je steeds verder met het opbouwen van kleurvlakken
 Steeds zoekend naar balans voeg je nieuwe kleurvlakken toe
 Nog wat speelse kleine kleurvlakjes toegevoegd
 Ik vond het erg statisch, maar kon niet beredeneren wat ik ermee verder moest.
Dus heb ik mijn behoefte en gevoel gewoon maar gevolgd en er lekker met zwarte verf op 'gekliederd'. Tot mijn grote tevredenheid, nu voelt het goed en af.
TIP: interieur acrylverf (uit blik) is heel fijn om (net als stroop op een pannekoek) van je penseel op het schilderij te laten lopen

2 opmerkingen:

  1. Ik dacht dat je collagepapier had opgeplakt maar lees nu dat je echt van die strakke vlakken hebt geschilderd! Hulde hoor. Fijn, die tip over de interieur acryl! Met mijn Talens tubes lukt dat namelijk niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik dacht precies hetzelfde, dat het stukjes gekleurd papier waren, maar dit is super netjes en straks geschilderd. Het eindresultaat is super.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...