zaterdag 29 september 2012

De middeleeuwen


Les 3 De middeleeuwen
n.a.v. de online cursus A Creative Art Journey


De middeleeuwen gaat over de periode 500 - 1400 n. Chr.
Ik heb mij laten inspireren door de mozaïeken die in die tijd de oude goedkope technieken van muurschilderingen vervingen. Ze werden gebruikt om de enorme muurvlakken in kerken en baselieken, maar ook in villa's en openbare gebouwen te vullen. De voorstellingen waren meestal religieuze of wereldlijke taferelen.

Ik heb voor dit werkstuk gebruik gemaakt van een ooit eerder door mij geschilderde afbeelding van moeder en kind.

Allereerst van een vel printpapier allemaal stukjes geknipt


Met gelmedium de stukjes op donker papier geplakt


Totdat het oppervlak groot genoeg is voor de afbeelding. Ik heb een foto van het schilderij in spiegelbeeld uitgeprint.

De mozaiek insmeren met een dikke laag gelmedium

en de afbeelding ondersteboven, met de inktlaag naar beneden op plakken en goed vast duwen

Na een nachtje drogen met een spons nat maken en de papierlaag met je vingers eraf wrijven. De print blijft achter, want die is in de lijmlaag opgenomen.

Na het drogen blijkt nog een waas van papier te zien, dus opnieuw vochtig maken en de restjes papier er met je vingers afrollen. Dit proces herhaal je tot alle papier eraf is.

Dan ziet het er zo uit

De mozaiekafbeelding uitgescheurd en in mijn album geplakt. Een dikke laag gesso eromheen aangebracht en met een sponsje struktuur in gesponst, zodat het op een muur lijkt
detail


Met waterverf en sponsje kleur aangebracht
Met een stukje gum nog wat 'mozaieksteentjes' eromheen gestempeld

En tot slot rondom de afbeelding met bruine oliepastel een randje aangebracht en met mijn vingers uitgewreven voor een oud effect en om de afbeelding meer in de achtergrond op te nemen.


7 opmerkingen:

  1. Wauw wat een geweldige pagina zeg! Wat een goed idee om je afbeelding zo op de mozaïek te 'plakken'. Ik had er nog nooit eerder van gehoord.
    Scheelt veel werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk om het hele proces stap voor stap te zien - net of ik er even bij was... zo gaat het nog meer leven!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zooooo zeg, wat een prachtige pagina. Ik ben er van onder de indruk. Fijn dat je er zulke duidelijke foto's met uitleg bij hebt geplaatst. Een techniek die ik graag eens wil proberen.
    Groetjes Yvonne.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om alle stappen tezien en wat leuk bedacht met die transfer, Ik schreef het al bij Marit, hij is echt geweldig geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw Inge, dacht toen ik deze bij de workshop files zag dat je stukjes papier hebt gebruikt, maar deze techniek is helemaal gaaf zeg. wat een leuk idee

    BeantwoordenVerwijderen
  6. echt prachtig geworden Inge.. ook ik heb bewondering voor je stapppenplan en resultaat.. een mooi beschermend beeld..

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...