zaterdag 22 september 2012

De klassieke oudheid

Les 2 De klassieke oudheid
n.a.v. de online cursus A Creative Art Journey

Medusa
De klassieke oudheid gaat over de Grieken en Romeinen
in de periode van 700 v. Chr. tot  400 n. Chr.

Ik liet mij inspireren door de Griekse oudheid, met name door de mythologische figuren en de geometrische (vaas) motieven. Verder heb ik de 'Gulden snede' regel toegepast, maar dan vereenvoudigd als 'de regel van derden'.

De godin Medusa intrigeert mij, met slangen als haren en een blik die versteend.
De naam Medusa betekent 'vrouwe' of 'koningin'
Enerzijds werd ze gezien als een monsterlijk wezen dat je kon doden door je aan te kijken, maar aan de andere kant bewonderden de Grieken de kracht van de Godin en zochten haar bescherming.
Haar beeld wordt ook gebruikt op schilden ter bescherming, omdat ze de aanvaller zouden 'verstenen'.

Met verdunde blauwe bister de achtergrond geschilderd
Flink wat water erop gespattert
Na drogen met, uit een gum gesneden stempel, de rand gestempeld
Uit een tijdschrift een hoofd geknipt en opgeplakt volgens de 'de regel van derden'
Gesso eroverheen geschilderd
Met acrylverf het gezicht geschilderd (je hebt houvast aan de foto die nog een beetje door de gesso heen te zien is)
Rondom het portret schaduw aangebracht
'Slangen' geschilderd
Met verdunde verf en kleurpotlood verdiept en uitgewerkt
En tot slot een huidpatroon getekend met watervaste fineliner

3 opmerkingen:

  1. prachtig! leuk die zelfgemaakte stempel die je gebruikt hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is een schitterende pagina geworden Inge. Leuk om je werkwijze te zien. De achtergrondkleur vind ik heel erg mooi.
    Groetjes Yvonne.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zag je pagina net bij de workshop en ik dacht neem even een kijkje op je blog. Duidelijke uitleg zeg! Ben gelijk even je volger geworden, je maakt zulke mooie dingen.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...