maandag 13 augustus 2012

Spontane krabbel (4)

'Belofte'
Weer eens een spontane krabbeltekening gemaakt. Het boekje lag al een week klaar met de potloden ernaast. Ik voelde drang om een spontane krabbeltekening te maken, maar blokkeerde op een of andere manier en kon me er niet toe zetten. Gisteren heb ik me lekker in de tuin geinstalleerd met boekje en kleurpotloden en spontaan stroomde er een tekening op het papier die ik de titel 'Belofte' heb gegeven.

Een rode lijn slingert over het papier. In het lijnenspel ontdek ik een gezicht-vorm met haarlijn
Daar begin ik met de tekening. Het gezicht kleur ik in met huidkleur, dan volgen de haren die ik spontaan blauw en groen maak. Het gezicht krijgt een 'gezicht'. Ik krijg het gevoel dat zich een natuurwezen ontvouwt. Ik laat het ontstaan. Ik ontdek een arm die zich sierlijk naar boven strekt...
...en dan volgt ook de andere arm. Dan ontvouwt zich al kleurend het lijf vanaf de hals naar beneden de rondingen van het lijnenspel volgend. De benen lijken in kleermakerszit gebogen te zijn. De ontstane vrouw is van boven sierlijk en slank en van onder stevig en rond. Ze lijkt wel zwanger. Haar hand liefdevol over haar buik, in blijde verwachting. Het lijkt alsof de geboorte niet lang meer op zich zal laten wachten.





Voor mij ligt de symboliek van deze tekening in de belofte van iets nieuws. Gaat dit over mijn nieuwe praktijk? Mag ik binnenkort mijn eerste clienten verwelkomen?  Het gaat over vertrouwen hebben in het natuurlijke verloop der dingen. De 'nesteldrang' en het geduldig afwachten tot de 'vrucht' voldragen is en geboren kan worden.
Het beeld voelt stromend en bewegelijk enerzijds, maar ook log en vast anderzijds. Twee tegengestelde energieen die naar evenwicht zoeken.

1 opmerking:

  1. Geweldig! Leuk idee om zelf te proberen. Ik kende al wel het zoeken van beelden in spontane vegen verf, maar dit is ook erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...