vrijdag 24 augustus 2012

'Krantekop'

Het is alweer even geleden dat ik wat geplaatst heb op dit blog. De klad zit er een beetje in. Creativiteit kun je niet afdwingen en soms staat de inspiratie op een laag pitje. Dan heb ik er gewoon even geen zin in en wacht ik af tot het weer begint te stromen. En het gaat ook altijd weer stromen, het zit in mijn bloed en is niet tegen te houden, daar heb ik dan ook alle vertrouwen in.
Maar voor nu: Ik heb dus maar even 'een ouwetje' van stal gehaald.
Deze 'krantekop' heb ik op de 'Creatief Contact' dag in april dit jaar gemaakt onder leiding van Jenny de Bode. Ik heb helaas nauwelijks stappenfoto's, maar zal beschrijven hoe het tot stand kwam.
 
- Op een krant heb ik in de vorm van een hoofd een deel dik ingekwast met witte (dekkende) acrylverf










- Met een sateprikker en oostindische inkt in de nog (half)natte verf grofweg een gezicht geschetst
- Met penseel en water de inkt wat verzacht en uitgesmeerd tot schaduwen.
- De clou van dit portret zit hem in het grofweg schetsen zonder in detail te verzanden, alleen met enkele krachtige lijnen werken
- Met een heel klein beetje rood de lippen en wangen aangezet
- Rondom met inkt en water donker gemaakt, zodat het gezicht zichtbaarder naar voren komt.
Het leuke is dat de inkt op het geschilderde deel anders hecht dan op het ongeschilderde deel van de krant
 
Het portret uitgescheurd en in mijn dagboek geplakt, en daar is het tot nu toe bij gebleven.

1 opmerking:

  1. heel herkenbaar Inge, die klad in je creativiteit. Ben zelf weer uit het dipje denk ik, maar daar is ook niet veel van te zien, want alles is in de maak

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...