maandag 16 juli 2012

Stempelwerk


Ik maak graag gebruik van allerlei stempeltechnieken. In mijn werkstukken zul je dan ook regelmatig  stempelwerk tegenkomen. Soms als afwerking, soms in de achtergrond en soms ook als hoofdelement. Het voegt een extra dimensie toe aan het werkstuk. Het stempelwerk kan de hoofdrol spelen, maar ook als versiering dienen, de achtergrond bepalen of verbindingen tot stand brengen. In deze blog laat ik je verschillende van mijn zelfgemaakte stempels zien. Voor het stempelen zelf gebruik ik een stempelinktpad en/of acrylverf (een laagje acrylverf dun uit smeren op een vlakke ondergrond, bv op een stukje bakpapier of een afscheurpalet)

Deze stempels zijn uit gummen gesneden. Bij de Action verkopen ze voor weinig geld grote gummen. Denk er bij het maken van stempelpatronen altijd aan dat de stempelafdruk in spiegelbeeld is. Het motief wordt op de gum getekend. Het overtollige wordt met een mesje weggesneden. Toen ik hiermee begon werkte ik met een hobbymesje en dat ging prima. Maar later heb ik een lino-mesje aangeschaft, dat werkt wel wat fijner en gemakkelijker. Als je met een gewoon hobbymesje werkt, snijdt dan eerst langs de motieflijn schuin naar buiten en dan nog een keer een stukje ervandaan schuin naar binnen, zodat je als het ware een v-vormige uitsnede rondom het motief krijgt. Je kan dan gemakkelijker de overtollige gum verder wegsnijden, zonder het motief te beschadigen.

Deze stempels zijn fijn om achtergronden mee te maken. Ze zijn gemaakt van een in stukken gesneden een foam knielmat. Door het foam te verwarmen, bijvoorbeeld met een fohn of strijkijzer (dan wel bakpapier ertussen als bescherming), en er dan een relief in te duwen, krijg je een blijvende afdruk die je als stempel kan gebruiken. De cirkels linksonder zijn gemaakt met de kop van mijn fohn, en de ruitvormige afdruk rechtsboven met het rooster van mijn strijkplank.


 Bij de kringloopwinkel vond ik voor 1 euro deze set foampuzzels, die zeer geschikt zijn om achtergronden mee te stempelen. De bovenste kan ik zelf nog reliefmotieven in maken en in de onderste twee zijn al geweldige relief motieven aanwezig.

 Dit is een rolstempel. Ik heb dit idee ooit op internet gevonden, maar weet niet meer waar. Ik wil het graag met jullie delen, want het is zo'n leuk gereedschapje om te stempelen. Je neemt een rollertje, bv een behangnaden aandrukrol, of desnoods een kleine deegrol. Daaromheen wikkel je wat elastiekjes en stempelen maar. Leuk als achtergrond, voor textuur, voor gras of riet, de stroming van water, kruislings als weefsel enz. enz.


Ook kun je leuk gebruik maken van allerhande dingen in je omgeving. Kleine en grote cirkels met een uit elkaar gedraaide balpen, een bakje, potje, flesje, dopje,...ed. Stippels gaan goed met grote en kleine kopspijkers die je in een kurk steekt.

En dan nog een lijn stempel.
Op een stukje knutselfoam een willekeurige krabbel getekend.

Een stukje naast de lijn eerst de binnenkanten eruit geknipt met een fijn borduurschaartje

En dan langs de buitenkant verder uitgeknipt.




Een stukje acrylplaat insmeren met een dikke laag alleslijm en dan op de uitgeknipte foamlijn plakken




Veel stempelplezier toegewenst!






7 opmerkingen:

  1. hi Inge wat een keur aan stempels weer.. ik kom er nog steeds niet aan toe ;-)) maar de roller met elastiek heb ik we al gemaakt.. als ik je werk zo zie dan denke ik : maken laura.. maar je in de tussentijd geniet ik..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldige ideeën Inge! dank voor het delen ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke stempel ideeen Inge. Doe zelf weinig met stempelen ongeveer zoals Laura, leuk een keer doen maar...nog steeds niet.
    Binnenkort.....???

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke ideeen om stempels te maken!!
    Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke ideeën om mee te stempelen. Dank voor het delen.

    Gr. GZ

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Denk dat vele stempelverkopers hier niet blij mee zijn ...
    Maar wij wel 😜👍🏻
    Zo zag ik vorige keer bij groot winkelketen de grote Ac....
    Slippers met motieven die me deed denken aan achtergrond van stenen.
    Niet gekocht ..maar wel in mijn brain opgeslagen .
    Vroeg me af of het wel goed ermee te stempelen was.
    Zo zie je maar weer.
    En mijn man maar zich afvragen waarom winkelen steeds langer duurd😜

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Superleuk toch? Hij zal wel geen bezwaar hebben tegen de goedkopere opties van de dure koop-stempels?

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...