zaterdag 16 juni 2012

Vorm en tussenvorm

Deze mandala is opgebouwd uit vormen. Met behulp van willekeurig getekende vormen die als mal gebruikt worden is de mandala tot stand gekomen. Tussen die vormen ontstaan weer andere vormen, de zogenaamde tussenvormen, die ook een eigen leven kunnen gaan leiden, zoals hier de oranje vis.

Hieronder de stappen  
1. Teken een cirkel verdeeld in 8 punten
2. Teken op karton een willekeurige vorm en knip uit
3. Gebruik de vorm als mal. Let op referentiepunten zodat de vorm steeds op dezelfde manier ligt. Spiegelen mag natuurlijk ook
4. Idem met een andere vorm
5. Hier de vier vormen die ik gebruikt heb
6. Trek de lijnen met een watervaste fineliner over
7 en 8. Ga op zoek naar dierfiguren en/of bloem/bladvormen. Een oogje, snavel of bek, vleugel of vin doen al heel veel. Fantaseer er gewoon op los. Het leuke is dat er tussen de vormen nieuwe vormen zijn ontstaan, zoals hier de (oranje) vis
9 en 10. Ik heb gekleurd met waterverf en daarna met kleurpotlood nog wat kleuraccenten aangebracht, maar het kan natuurlijk ook helemaal met kleurpotlood of zelfs met viltstift ingekleurd worden.
11 en 12. Ik vond een zwarte achtergrond mooier en heb de mandala uitgeknipt en op een zwarte ondergrond geplakt

2 opmerkingen:

  1. Ik heb met open mond zitten kijken...wat ontzettend mooi is dit. Geweldig dat je alle stappen erbij hebt gezet, dit wil ik graag een keertje proberen.
    Prachtig ingekleurd ook, met de in elkaar overlopende kleuren.
    Groetjes Yvonne.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal mee eens Yvonne.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...