zaterdag 30 juni 2012

Ondergrond: 'oude stenen muur effect'


De kunstenares Carla van den Berg werkt vaak op een ondergrond die lijkt op een oude stenen muur.  Hoe zij dat effect creëert laat ze zien op you tube. Het proces wordt daar goed uitgelegd en in beeld gebracht. Ik vind dat effect erg mooi en wilde het zelf eens uitproberen. Mijn experiment met deze techniek is goed gelukt.

Hieronder laat ik mijn proces zien.

Benodigdheden:
- een canvas of schilderboard
- glasweefsellijm (voor glasweefselbehang)
- grote gaten vuller van Albastine
- gesso (primer voor acrylverf))
- PVA lijm (in het filmpje wordt caparol gebruikt) (is ook een soort primer)
- zwarte acrylverf (goedkope is hiervoor goed genoeg)
- grote kwast
- spons
- plamuurmes

Stap1 Smeer het doek in met de glasweefsellijm en direkt
Stap2 Met het paletmes een laag grote gatenvuller op de nog natte lijm aanbrengen.
Stap3 Met een vochtige goed uitgeknepen spons struktuur in de laag sponzen. Laat het nu een nacht drogen.
Stap4 Breng een laag gesso aan, en laat weer goed drogen
Stap5 Breng een laag met water verdunde PVA lijm aan (Carla gebruikt caparol), en weer heel goed laten drogen



 Stap6 Breng zwarte verf aan en verwijder deze boven de gootsteen grotendeels met een natte spons. De verf blijft in de diepere delen achter.
En dit is dan het resultaat, klaar voor verder gebruik.

Mijn plan is om een oude kindertekening van mijn dochter vergroot op de ondergrond over te brengen en dan naar eigen idee verder uit te werken.

1 opmerking:

  1. Ja, dat geeft een erg mooi effect. Ik heb haar filmpjes ook wel eens bekeken en ze maakt prachtige dingen.
    Weet je al wat je er verder mee gaat doen ?
    Groetjes Yvonne.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...