zaterdag 2 juni 2012

Creatief vakantie dagboek - De achtergronden

Dit jaar wil ik graag een creatief vakantie dagboek bij gaan houden. De voorbereidingen daarvoor doe ik thuis alvast. Op http://caatjesartsystuff.blogspot.nl/ staat een heel inspirerende 'tutorial' in drie delen over het maken van een creatief dagboek. Eerst maak je de achtergronden, dan volgt het decoreren, en als laatste het schrijven. Zeer de moeite waard om eens te bekijken.

Thuis maak ik vast de achtergronden, want hier heb ik alles bij de hand en kliederen bij de tent met verf lijkt me niet zo geslaagd. Ik heb heerlijk geexperimenteerd en lekker geklodderd en gespeeld. Ik geef een globale omschrijving van wat ik heb gedaan, en wil je stimuleren om gewoon zelf te gaan experimenteren. Het resultaat is eigenlijk altijd goed. Eerst zijn alle pagina's voorbehandeld met gesso (met behulp van een oud plastic pasje opgebracht)

Met lichtblauwe en lichtbruine acrylverf willekeurig geschilderd, zonder water te gebruiken

 Met lichtblauwe en lichtgroene stempelinkt gestempeld. (met zelfgemaakte stempel van foam)
Met rode, oranje en gele acrylverf en water willekeurig geschilderd en afgedept met een  goed uitgeknepen spons

Achtereenvolgens gele, rode en blauwe verf met een oud plastic pasje opgebracht

Met gele en groene acrylverf, verdund met water, geschilderd. Met een doek eroverheen wrijven. 
Donkere stukken papier (pakpapier of uit tijdschrift) opgeplakt en met een goed uitgeknepen spons gesso eroverheen gesmeerd. Na drogen met goed uitgeknepen spons blauwe en bruine verf eroverheen

Met verdunde acrylverf de regenboogkleuren geschilderd
Met verdunde bisteroplossing geschilderd. Dan met water erop kliederen, waardoor de bister oplost en kringen geeft. Het teveel aan water opdeppen met een doek. (Bister  is een geelbruin kleurpigment vervaardigd uit het roet en teer van verbrand hout of schellak of de gemalen bast van walnoten en Arabische gom. Het is te koop in poedervorm wat je oplost in water)
Bovenaan de pagina naast elkaar klodders blauwe, bruine en lichtbruine acrylverf aangebracht en met een oud plastic pasje naar beneden uitgesmeerd

 Een paar gele en groene vlekken gemaakt met acrylverf en dan met een goed uigeknepen sponsje over de hele pagina gedept
 Met verdunde acrylverf van beneden naar boven een rand rood, oranje en geel geschilderd. Met een goed uitgeknepen sponsje horizontaal zacht eroverheen wrijven
Met de verf die van de vorige pagina nog op de spons zat deze pagina's ingemeerd. Daarop gestempeld met een foam-ribbelvorm en bister

De pagina limegroen geschilderd en met lichtblauwe stempelinkt een bladvorm gestempeld (stempel gesneden uit een gum)
Met een droge schuurspons wat blauwe verf gesponst, daaroverheen met sterk verdunde groene ecoline geschilderd
 Met water en veel geel/oranje ecoline heel nat geschilderd, daarin met rode ecoline en meer water geklodderd. In elkaar en door elkaar laten lopen en hier en daar wat afdeppen
Van boven naar beneden een dikke laag acryl geel, geel oker en groen geschilderd. Met oud plastic pasje verdelen en verder met je vingers lekker uitsmeren



5 opmerkingen:

  1. Handig om de voorbereiding thuis te doen en super dat je erbij hebt geschreven wat je hebt gebruikt.Ik ben benieuwd wat je voor decoraties gaat maken.
    Groetjes Yvonne.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een goed en mooi idee...ben héél benieuwd hoe het eind resultaat eruit gaat zien!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, wat ziet dat er mooi uit en wat een goede uitleg erbij en net asl Yvonne ben ik erg benieuwd naar het vervolg. Heb je het in een schrift gedaan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb losse bladen tot een boek gebonden met de Japanse bindtechniek (bij de cursus 'Let it loose' geleerd)

      Verwijderen
  4. Geweldig! Leuk al die variatie en zo lekker kleurig. Dank voor de link naar mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...