zondag 20 mei 2012

Puzzelstukjes

De uitdaging van dit werkstuk zat hem in het toepassen van de vele technieken die in de cursus 'Let it loose' van 'Marits Paperworld' aan bod kwamen. Heerlijk spelen en experimenteren met materialen en technieken. Alles lekker loslaten, niets hoeft en alles mag. Spelen als een kind, vanuit je gevoel 'gewoon' doen, het laten gebeuren. Dan vallen alle stukjes als vanzelf op zijn plaats en ontstaat een plaatje, mijn plaatje in dit geval. Ik heb het hele proces met heel veel plezier doorlopen en kan er echt van nagenieten.

Hoe het stap voor stap tot stand kwam:
Collage
- De achtergrond met sterk verdunde ecoline blauw geschilderd
- Opgeplakt: stuk krant (vooraf beschilderd met sterke koffie, daarop wat korrels oploskoffie gestrooid en laten drogen) en twee halve portretten uit een tijdschrift
Gesso
Met plamuurmes een klodder gesso opgebracht
Nog meer gesso opgebracht en in de nog natte gesso met de achterkant van een penseel spiralen erin gekrast. Verder wat oude puzzelstukjes (van een incomplete puzzel) in de gesso geplakt.
Laten drogen!
Met verdunde blauwe ecoline over de gesso geschilderd
Gelmedium
Met gelmedium stukken gekleurd tissuepapier op geplakt.
Eerst een laag gelmedium aanbrengen op de pagina, daarin de stukjes tissuepapier plakken en dan met gelmedium nog een keer eroverheen kwasten, waarbij je het papier goed vastdrukt)
(Over hoe je gekleurd tissuepapier maakt volgt later deze week meer)
Sjabloon/stencil
Ik had twee grote puzzelstukken van karton, maar die kan je natuurlijk ook zelf knippen uit dik papier. Deze stukken heb ik over de gezichten gelegd, en met een sponsje en donkerblauwe acrylverf eromheen gesponst. Het lijntje tussen de stukjes met witte gelpen getekend.
Doedelen en tekst
De kleine puzzelstukjes heb ik wat opgehaald door ook die met de donkerblauwe verf te sponsen.
Dan alles afgewerkt met 'doedels' en tekst:

Loslaten,
Blik naar binnen gericht,
Stukje voor stukje,
Wordt het plaatje zichtbaar!

2 opmerkingen:

  1. Wauwwww Inge, ik zie hem voor het eerst hier maar wat is dit mooi!!!! Zo mooi vertaald en wat een mooie duidelijke uitleg....koffie zei je? Ha,ha...die techniek kende ik nog niet dat moesten we maar eens uitproberen. Ik vind je pagina geweldig goed gelukt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een duidelijke uitleg Inge. Zo leuk om het hele proces te zien. De koffie heb ik toevallig laatst als uitdaging gekregen en is erg leuk om te doen.Ik vind je pagina een kunstwerk geworden.
    groetjes Yvonne.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...