zondag 27 mei 2012

Meneer 'Paniek'

Schrijven en beeldend werken zijn een prettige en zachte manier om emotie te verwerken. Dit is er een voorbeeld van. Door een situatie, emotie, ding, of wat dan ook te beschrijven alsof het een mens is, personifieer je het. >Lees meer

Ik heb een ondergrond gemaakt vanuit mijn gevoel, op dat moment pasten zwart en nachtblauw daar het beste bij, en ook de zwarte vogels.
Ik schreef daarbij:
Meneer 'Paniek'
Vanmiddag kwam meneer Paniek onverwacht op bezoek
Oh, wat baal ik van die vent
Hij is een ongewenste gast die met zijn handen naar mijn keel grijpt
Hij maakt mij klein, heel klein!
Zodat ik niet meer weet wat ik moet doen
En als ie dan uiteindelijk weer vertrokken is
voel ik me leeg en uitgeput
Gelukkig komt ie zelden langs, maar vandaag overviel hij mij,
met zijn lelijke smoel en dreigende houding
Maar ik heb hem mooi de deur weer uitgewerkt
En hoop hem voorlopig niet meer terug te zien
Volgens mij had ie even aandacht nodig
Eigenlijk is het een zielige en eenzame figuur
Niemand wil hem ontvangen, niemand houdt van hem
Dus voedt hij zich met angst
Want dat is alles wat hij krijgt!


3 opmerkingen:

  1. Prachtig geschreven Inge en heel herkenbaar, zo'n "meneer Paniek". De kleuren passen er perfect bij.
    Groetjes Yvonne.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kom bij toeval op je site en lees je gedicht. Het valt me op dat meneer Paniek een onwelkome gast is. ken je het gedicht van Rumi? Misschien helpt het je om met meneer Paniek om te gaan:

    This being human is a guest house. Every morning is a new arrival. A joy, a depression, a meanness, some momentary awareness comes as an unexpected visitor.
    Welcome and entertain them all. Treat each guest honorably. The dark thought, the shame, the malice, meet them at the door laughing, and invite them in.
    Be grateful for whoever comes, because each has been sent as a guide from beyond.
    - Rumi -

    Net als Rumi denk ik dat al je onaangekondigde visite aandacht nodig heeft. Je schrijft het zelf ook al. Angst lost pas op als hij er mag zijn van jou. Als jij ziet waar hij je voor wil behoeden. Als jij hem waardeert om die poging jou te beschermen. Althans, dat is mijn persoonlijke ervaring.
    Mooi hoe je je gevoelens uit in de kunst. Dat ziet er heel eerlijk en daardoor krachtig uit.
    Groet van Joyce

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Joyce, dank je wel voor je reaktie. De verwoording van Rumi is heel passend. En je hebt helemaal gelijk, ook ik ervaar en accepteer dat hij (en ook al die 'anderen' op zijn tijd) niet voor niets langskomt.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...